شایعات فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) و روش های مدیریت آن |
کد مقاله : 1179-SSI-FULL |
نویسندگان |
الهام خسروی پور * دانش آموخته |
چکیده مقاله |
ظهور و شکل گیری شبکه های اجتماعی بر بستر اینترنت باعث تغییر و دگرگونی فرایند تولید و دسترسی به اخبار و اطلاعات شده است. سادگی و دسترسی آسان به شبکه های اجتماعی مجازی باعث شده است تا هر کاربر در فضای مجازی به راحتی تولیدکننده ی محتوا و انتشاردهندهی آن باشد یا حتی در اطلاعات موجود دخل و تصرف انجام دهد. لذا احتمال دارد محتوای ایجاد شده صورت شایعه(اطلاعات تاییدنشده) را پیدا کند و با دست به دست شدن اطلاعات و به مرور به دلیل تحریفات، محتوای ایجاد شده کاملا متفاوت از محتوای اولیه شود. شایعه متفاوت از خبر جعلی است چراکه خبر جعلی به شیوه ی واقعی ارائه و منتشر می شود اما شایعه یک ادعای تایید نشده است. تشخیص، کنترل و پرداختن به راه های مدیریت شایعات در فضای مجازی باتوجه به عدم آگاهی بسیاری افراد در مورد فضای مجازی و پایین بودن سطح سواد رسانهای آنان خصوصا در کشور ایران که پذیرش و انتشار شایعه از نیروی خاصی برخوردار است و شایعات می توانند خسارات جبران-ناپذیری برای سازمانها، افراد حقیقی، دولت و حتی آحاد مردم به وجود بیاورند از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر که به شیوه ی مروری و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی تهیه شده تلاش دارد به مفهوم شایعه، انواع آن، انگیزه شایعه پراکنی ها، آسیب های جبران ناپذیر گسترش شایعات و اهمیت روشهای مدیریت شایعات در فضای مجازی بپردازد. |
کلیدواژه ها |
شایعه، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، شایعات، مدیریت شایعات، ایران |
وضعیت: پذیرفته شده |