واکاوی نیازهای سالمندان یزدی و نقش رسانه ملی در رفع آنها: مطالعهای کیفی در شهر یزد |
کد مقاله : 1167-SSI-FULL |
نویسندگان |
ملیحه علی مندگاری *1، عادله امامی2 1دانشیار جمعیت شناسی و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد 2دانشجوی دکتری جمعیت شناسی. دانشگاه یزد |
چکیده مقاله |
سالمندی در جهان با سرعتی بیسابقه در حال رشد است و ایران نیز از این دسته از تغییرات جمعیتی مستثنی نبوده است. از این جهت نیاز به بررسی شیوه های زندگی و الگوهای گذران وقت سالمندان حس میشود. در این پژوهش تلاش شد تا با شناخت الگوهای گذران زندگی سالمندان یزدی توقعات و دغدغههای آنان، نقش رسانه ملی در رفع آن شناسایی گردد. مشارکتکنندگان 7 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه رسانه و سالمندی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. داده ها طی یک دوره 3 ماه از ابتدای بهمن 1399 تا پایان فروردین 1400 با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری شد. جهت تحلیل دادهها از طرح تحقیق کیفی از نوع تحلیل مضمون استفاده شد. طی تحلیلهای انجام شده 92 مفهوم در قالب 16 زیرمقوله و 6 مقوله اصلی استخراج گردید. مقولههای اصلی عبارتند از بینش فعال در کنار عدم پویایی در انجام فعالیت، پنداشت مثبت درباره سالمندی، حفظ انگیزه و معنای زندگی، شکاف بین نسلی در نوع سالمندی، اقتضائات سالمندی و نقش صدا و سیما در گذران اوقات فراغت سالمندان. نتیجه آن که رسانه ملی میبایست ضمن توجه داشتن به علایق و شناخت سلیقه مخاطب سالمند خود با توجه به ویژگیهای خاص ایشان، به آرامی برنامهسازی خود را در راستای فرهنگسازی جهت تشویق سالمندان به داشتن فعالیت و درگیری بیشتر با جامعه و امور مربوطه پیش ببرد. |
کلیدواژه ها |
سالمندی، برنامه سازی رسانه ای، رسانه ملی، روش کیفی، شهر یزد. |
وضعیت: پذیرفته شده |