کنترل آسیب های اجتماعی در بستر توسعه اقتصادفرهنگ؛ محرومیت فرصتی برای ارتقای جذابیت های گردشگری |
کد مقاله : 1120-SSI-FULL |
نویسندگان |
فاطمه درخشان1، اردشیر انتظاری *2 1دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی 2دانشگاه علامه طباطبائی |
چکیده مقاله |
توسعه اقتصادفرهنگ نیازمند بهکارگیری راهبردهای کارآمد و متناسب با شرایط جامعه و ایجاد هماهنگی در بخشهای مختلف تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات فرهنگی است. فرهنگ و هنر در هر جامعهای میتواند راههای متعددی را پیشروی اعضای خود بهویژه اقشار آسیبپذیر و محروم قرار دهد تا به پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی کمک نماید. ظرفیتهای هنری از طرفی نقش مهمی در اجتماعی شدن افراد و ارتباط موثر با جامعه دارد و از طرفی دیگر با بهکارگیری سرمایههای فرهنگی و هنری بالقوهی افرادِ آسیبپذیر، باعث تقویت مهارتهای اجتماعی آنها، توانمندسازی، و اشتغالزایی شده و شرایط کسب درآمد را در سطوح مختلف فردی و اجتماعی فراهم میکند. این اتفاق فرصتی را برای بازسازی فرهنگی و هنریِ مناطق محروم در شهرها و روستاها و تبدیل آنها به مراکز گردشگری و در نتیجه فقرزدایی، درآمدزایی و تقویت اقتصادفرهنگ جوامع ایجاد میکند. برنامهها و سیاستهای توانمندسازی فرهنگی و هنری اقشار محروم در بسیاری از مناطق دنیا در مناطق آسیبپذیر شهری و یا مناطق کمبرخوردار مانند روستاها اجرا شده بهطوریکه آنها را تبدیل به مناطق گردشگری مشهوری کرده است. از نمونههای خارجی آن میتوان به خیابان لارامبلا در شهر بارسلون اسپانیا اشاره نمود. در این خیابان شرایطی فراهم شده که از ظرفیت فقرا برای هنرنمایی در قالب اجراهای مختلف زنده هنری استفاده شود تا علاوه بر مشارکت اجتماعی و درآمدزایی آنها، حضورشان بهعنوان یک تهدید به فرصت و خیابان لارامبلا به یکی از مراکز توریستی پرجاذبه تبدیل شود. در ایران نیز تجربههای محدودی بهویژه در نقاط روستایی و مناطق محروم وجود دارد که از آنها میتوان بهعنوان الگویی برای بخشهای دیگر جامعه استفاده کرد، مانند توانمندسازی زنانِ محلی جزیره هرمز در نقاشی با شنهای رنگی جزیره. این کار که با استفاده از ظرفیتهای محیطی و محلی فرهنگی و هنری جزیره انجام شده باعث مشارکت و اشتغال زنان در جزیره و در نهایت تبدیل منطقه به مقصد گردشگری شده است. |
کلیدواژه ها |
اقتصادفرهنگ، ظرفیت های فرهنگی و هنری، آسیب های اجتماعی، محرومیت، توانمندسازی، گردشگری. |
وضعیت: پذیرفته شده |