عدالت اجتماعی راهکاری برای ارتقای نشاط اجتماعی زنان |
کد مقاله : 1042-SSI-FULL |
نویسندگان |
موسی عنبری *1، سمیه حقی2 1عضو هیئت علمی گروه آموزشی برنامه ریزی و توسعه اجتماعی،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران ،تهران ،ایران 2دکترای جامعهشناسی توسعه اجتماعی، مدرس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، ایران |
چکیده مقاله |
یکی از ارکان توسعه پایدار، توجه به برابری کلیه افراد در برخورداری از امکانات و مزایای موجود در جامعه است. در فرآیند توسعه زنان، زمانی تمایل برای فعالیت در عرصههای خانوادگی و اجتماعی خواهند داشت که میان تلاش آگاهانه و پاداشی که از جامعه دریافت میکنند، رابطه عادلانهای وجود داشته باشد. در صورتی که زنان احساس نمایند که برداشت عادلانهای از توزیع امکانات و منابع جامعه در بین همنوعانشان وجود دارد، حس تعهد اجتماعی، انگیزه برای قبول مسئولیتهای اجتماعی، آرامش روانی و در نتیجه نشاط اجتماعی درآنها ارتقا خواهد یافت زیرا زنان از قابلیتهای خود برای بهرهگیری از منابع بهره میگیرند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. بنابراین میتوان بیان نمود که عدالت اجتماعی از شاخصهای اصلی نشاط اجتماعی است یعنی باید جامعه فرصتهای برابر و عادلانه برای ظهور و بروز افراد به خصوص زنان را در اختیار آنها قرار دهد. پژوهش حاضر به بررسی اثرات عدالت اجتماعی به عنوان راهکاری برای ارتقای نشاط اجتماعی زنان پرداخته است. روش مورد استفاده، روش پیمایش و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که اطلاعات مورد نیاز از یک نمونه 350 نفری از زنان سرپرست خانوار شهر اراک با روش نمونه تصادفی ساده گردآوری شده است. اطلاعات گردآوری شده با نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از ضرایب همبستگی و معادله رگرسیونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که نشاط فقط در سطح فردی محقق نمیشود بلکه زنان مورد مطالعه، نشاط جمعی، حضور در جمع و فراغتهای شادمانه را بخش جداییناپذیر زندگی خود میدانند. همچنین از دیدگاه آنان، از سه بعد عدالت اجتماعی (توزیعی، رویهای و مراودهای)، عدالت توزیعی بیشترین اثر را در ارتقای نشاط زنان خواهد داشت زیرا آنها بر این باورند که، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، ضرورت توزیع عادلانه امکانات و مزایای مختلف و امکان برخورداری زنان سرپرست خانوار از این منابع را دوچندان مینماید. |
کلیدواژه ها |
توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، نشاط اجتماعی، برابری جنسیتی |
وضعیت: پذیرفته شده |